Jak trafić do swych odbiorców? Ulotka.

Jak trafić do swych odbiorców? Ulotka.

Opublikowany w Design, Druk, Marketing, Reklama i oznaczony , , , , , , ,

Autor: Grażyna Garbalewska

Co powinno się znaleźć na ulotce, jak trafić z ulotką do klienta i skąd wiedzieć jak efektywna jest nasza kampania? Ulotka to forma reklamy, która już od wielu lat jest stosowana w reklamie gdyż jest to całkiem niedrogi, prosty i skuteczny sposób na to, by trafić bezpośrednio do swych odbiorców.

Projekt:

Ulotki zazwyczaj mają formę niewielkiej kartki lub rozkładanej broszurki. Ważne jest aby na jej pierwszej stronie znajdował się zwracający uwagę nagłówek, niedługi interesujący tekst i odpowiednio dobrana grafika. Informacja musi być zawarta w sposób bardzo rzeczowy i konkretny. Musi być napisana prostym językiem, tak żeby osoba której „wpadnie” w ręce owa ulotka nie zniechęciła się do zaznajomienia z jej treścią.

Zawartość ulotki powinna być pokazana w atrakcyjny sposób. Stosuje się w tym celu różne sposoby na wyróżnienie najważniejszych informacji. Na pewno zwykły tekst napisany ciągiem od góry do dołu kartki nie będzie tak skuteczny jak informacje, które są odpowiednio wypunktowane, wytłuszczone, „pocięte” na fragmenty bądź przedstawione w jakiejś graficznej formie.

Ulotka to przede wszystkim ma być zachęta aby osoba, która ją przeczyta w sposób aktywny się do niej odniosła, a zatem zadzwoniła, przyszła, kupiła, zajrzała na stronę internetową itp.

Przy projektowaniu ulotki bardzo duże znaczenie ma to, czego ona dotyczy (co reklamuje) a przede wszystkim kto jest odbiorcą. Zupełnie inaczej będzie wyglądać ulotka z ofertą kursów tańca a zupełnie inaczej z ofertą kancelarii prawnej. Dodatkowo trzeba brać pod uwagę takie aspekty jak chociażby wiek naszych odbiorców. Wiadomo, że ulotki z ofertą przygotowaną dla osób starszych muszą zawierać duży i wyraźny tekst z odpowiednim kontrastem tła a ulotki z zabawkami dla dzieci będą wyposażone w atrakcyjne kolorowe zdjęcia czy obrazki. Wiele branż ma też w pewien sposób zarezerwowany sobie styl i kolorystykę. Jeśli ulotka dotyczy przykładowo oferty medycznej prywatnej kliniki, na pewno będą na ulotce dominować kolory jasne a sama zawartość będzie przedstawiona w bardzo czysty i przejrzysty sposób.

Jeżeli ulotka dotyczy jakiegoś wydarzenia, które się zbliża ważne jest aby najważniejsze informacje czyli miejsce, data i godzina a często też cena za udział, były odpowiednio wyeksponowane i nie trzeba było się ich doszukiwać. Podobnie na ulotkach oferujących produkty bądź usługi firmy, trzeba pamiętać by oferta i kontakt do firmy (nazwa, adres, telefon) również były odpowiednio zlokalizowane.

Jeżeli reklamujemy na ulotce produkt lub usługę, podanie przykładowej ceny chociażby najtańszego punktu ze swej oferty, z reguły przynosi korzystny efekt. Przykładowo napis typu „Kursy językowe już od 99zł za m-c” przykuwa uwagę bardziej niż gdyby tej ceny podanej nie było.

Kolportaż:

kolportaz

Najczęstszym sposobem kolportażu ulotek jest ich wykładanie w miejscach publicznych, (np. pocze- kalniach, sklepach lub klatkach schodowych), albo odbywa się to przez rozdawanie na ulicach. Zwróćmy uwagę na konkurencję, podpatrzmy gdzie lokują swoje ulotki ale uwaga, nie zawsze znaczy to że swoją reklamę też warto w tym miejscu zostawić. Może czasem właśnie lepiej skupić się na miejscach gdzie zazwyczaj tych ulotek nie ma tak dużo. Wyobraźmy sobie, że wybraliśmy się na spacer do centrum miasta i w przeciągu 5 minut otrzymujemy do rąk kilka ulotek. Każdą następną coraz mniej chętnie bierzemy gdyż jesteśmy tym już nieco zmęczeni. Zatem może warto pomyśleć o miejscach, które wcale nie są aż tak bardzo popularne wśród „ulotkowiczów”. Być może warto pomyśleć o kampanii poza miastem. Tam ludzi jest mniej ale za to prawdopodobnie z większą uwagą spojrzą na naszą ulotkę niż osoba, która idzie po ulicy i ze wszystkich stron jest otoczona masą przeróżnych atrakcyjnych reklam.

Istotne jest to, kto będzie się zajmował kolportażem. Jeżeli będzie to wykonywane osobiście przez właściciela lub pracowników danej firmy trzeba się liczyć z tym, że jest to czasochłonna i niekoniecznie przyjemna praca. Można zlecić to przykładowo jakiemuś studentowi, który chciałby sobie w ten sposób dorobić. Tutaj jednak musimy liczyć się z tym, że jeśli danej osoby nie znamy, praca może nie zostać wykonana rzetelnie i możemy ponieść straty jeżeli spora część ulotek faktycznie nie zostanie rozdana.

Istnieją jednak firmy, które profesjonalnie zajmują się kolportażem ulotek i warto z nich korzystać gdyż wtedy sami zaoszczędzamy swój czas a w dodatku mamy pewność, że ulotki zostaną rozniesione tam gdzie sobie tego życzymy i w odpowiednim czasie. Firmy zajmujące się kolportażem ulotek często zatrudniają wielu pracowników. Zdarza się, że kurierzy takiej firmy są wyposażeni w nadajniki GPS dzięki czemu można na bieżąco orientować się gdzie ulotki są w danym czasie roznoszone.

Co dalej?

Po kampanii ulotkowej przychodzi pora na analizę tego jak bardzo była ona skuteczna. Żeby się o tym przekonać warto już wcześniej orientować się około ilu nowych klientów przybywa nam w miesiącu i porównać to z ich ilością po kampanii ulotkowej. Poza tym warto zwyczajnie zapytać klienta skąd dowiedział się o naszej ofercie lub można na ulotce podać inny kontakt np. adres e-mail różniący się od tego na stronie internetowej – specjalnie przygotowany pod kampanię ulotkową aby można było ustalić jak duży jest odzew.

Zapraszamy do skorzystania z naszej oferty dotyczącej projektowania i druku ulotek.